Ikke la høstmørket stoppe deg!

Høsten og vinteren er for mange forbundet med mørke og kalde dager – og det kan med dette være vanskelig å opprettholde riktig fokus på fysisk aktivitet. Resultatet blir ofte at man går rundt med en følelse av å ikke strekke til. Og du er ikke alene, selv topptrente kan kjenne på denne følelsen innimellom. Men er mørke dager i seg selv en god nok grunn til å bli værende hjemme?

Flytt fokuset vekk fra høstmørket og over på helsen din – så kan det være med på å hjelpe deg opp av godstolen og ut i den friske luften. Å være fysisk aktiv vil gi deg helsegevinster selv om det er mørkt og grått på andre siden av dørstokken.

Bli klar over alle de positive helseeffektene!

Fysisk aktivitet løser opp spenninger i kroppen og gir deg mer energi. Du får bedre søvn og immunforsvaret styrkes. Du blir lykkeligere, sterkere og får bedre utholdenhet.

  • Turgåing er absolutt en fin aktivitet som gir god mosjon. Når du først har kommet i gang med 15 min, så er det lett for å finne ekstra tid og overskudd til å fortsette i hvert fall 15 minutter til! Ta på deg refleks, gode joggesko og unn deg en tur på belyste veier i nærmiljøet

Plott turene dine inn i kalenderen på lik linje med alt annet!

Det kan også være lurt å sette opp en plan for uken. Skriv inn turer og andre aktiviteter i kalenderen din på lik linje med alt annet. Du har da først og fremst en avtale med deg selv, og det er viktig å holde denne avtalen – noe annet vil bare føre til skuffelse.

  • Du kan også øke ditt personlige engasjement med å fortelle venner og familie om treningsøktene dine. Og når de først er i nærheten, kanskje du klarer å få de med ut på tur sammen med deg?

Vær realistisk

Det nytter ikke å gjennomføre maraton eller trene fire-fem ganger i uken, hvis du i virkeligheten bare har tid til to ukentlige økter. Urealistiske planer vil virke demotiverende – og denne følelsen skal du helst styre unna!

  • Sett deg mål om to lengre turer i uken og ta en ekstra økt hvis du får tid til det. Det som ikke står oppført i ukeplanene fra før, kan ses på som en flott bonus!

Alle aktiviteter teller

Noen dager kan være vanskeligere i forhold til motivasjon enn andre dager, men da er det viktig å huske på at alle aktiviteter teller. Å gjennomføre enkle øvelser hjemme i stuen trenger ikke være så vanskelig.

  • Kom i gang med knebøy, spensthopp, push-ups og avslutt med planken – så vil du kunne sanke noen ekstra skritt på en mørk hverdag likevel.

Gi deg selv en velfortjent belønning!

Tenk på hvor frisk og opplagt du blir etter en vel gjennomført treningsøkt, all energien du forbruker og hvordan du med god samvittighet kan strekke deg i godstolen etterpå. Denne følelsen kan for mange være en belønning i seg selv, men noen ganger kan det også være fint med en konkret påskjønnelse du har ønsket deg lenge.

  • Hva er en bra belønning for deg?

 

UKENS TIPS: Kom deg inn i et godt mønster, så vil du etter hvert kjenne at overskuddet ”siger inn” og at du bare blir sulten på mer!

Så – hva venter du på?


Hilde Gravdal
Ernæringsfysiolog

Advertisements

One response to “Ikke la høstmørket stoppe deg!”

  1. Elisabeth says :

    Vist man trener 2 gang i uka, hvor fort vil man kjenne at man får overskudd? 3 uker? 2 mnd? mer?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: