Myteknusing!

Har du blitt fortalt at musklene dine blir til fett om du slutter å trene? At den beste måten å gå ned i vekt på er å spise masse fett? Eller at du kan få drømmemagen ved å ta mange situps? Råd om hvordan du skal leve livet ditt på best mulig måte florerer i dagens samfunn. Tanker og meninger om forskjellige emner innenfor kosthold og trening blir slått opp på forsiden av aviser uten hold fra vitenskapen.  Er du forvirret? Det er ikke så rart – nedenunder kan du lese syv avsløringer ved syv kjente myter!

Myte 1: Mat etter klokken 20 gjør deg feit
Nei, det som påvirker vekten din er energiinntak versus energiforbruk. Hvis du spiser mye og unngår trening, så vil du legge på deg uansett hvilket tidspunkt på dagen du spiser ti marsipangriser. Hvis du forbrenner flere kalorier enn du får i deg, vil du gå ned i vekt – enkelt og greit.

Myte 2: Få flat mage ved å ta mange situps
Nei, situps alene vil ikke redusere så mye av fettet rundt magen. Punktslanking er noe som er blitt motbevist gang på gang. Mageøvelser kan forme muskler, men for å fjerne fett utenpå musklene kreves en god kombinasjon av et velbalansert kosthold, utholdenhetstrening og styrketrening.

Myte 3: Muskler veier mer enn fett
En kilo er en kilo, uavhengig av om det er fett eller muskler, bomull eller jern. Muskulaturen er mer kompakt og tar derfor mindre plass enn fett. Det vil si at en person med mye muskler vil ha en høyere vekt enn en person med lite muskler – selv om kroppsstørrelsen er den samme. Hvis du har to personer med lik vekt foran deg, vil den med størst muskelmasse derfor se slankere ut.

Myte 4: Du forbrenner like mange kalorier på å gå som å jogge samme distanse
Feil! Ved å løpe 7 km vil du forbrenne mer enn å gå 7 km. Grunnen til dette er at musklene får en større belastning og må jobbe hardere for å flytte kroppen den samme avstanden på kortere tid. Når musklene jobber hardere trenger de tilførsel av mer oksygen for at de ikke skal stivne. Derfor får du høyere pulsøkning og opplever at hjertet slår kraftigere slik at det pumpes mer blod og mer oksygen rundt i kroppen slik at hastigheten kan opprettholdes.

MYTE 5: Det er best å trene før frokost
Dette er veldig individuelt, men for de aller fleste vil det være vanskelig å få maksimalt utbytte av treningen hvis man setter i gang på fastende mage. Etter en natts faste, trenger kroppen tilførsel av energi for å prestere godt i en treningsøkt. Skal du trene før frokost vil det beste være å tilføre kroppen litt næring før treningsøkten starter og fylle på med et større måltid etter økten. En fruktyoghurt med litt korn eller en grov brødskive og en frukt kan være nok – da vil du få styrke til å gå i gang!

MYTE 6: Muskler blir til fett hvis du slutter å trene
Slapp av, en pause i treningen vil ikke trylle muskler om til fett. Fettceller og muskelceller kan vokse seg større, men grunnen til at du kan føle deg slapp og tung etter en langvarig pause i trening er mest sannsynlig at muskelmassen din blir mindre. Hvis muskelmassen reduseres, reduseres også forbrenningen – og om du i tillegg inntar like mye mat som før så vil du kunne oppleve vektoppgang.

MYTE 7: Den beste slankemetoden er inntak av mye fett og lite karbohydrater
Når det gjelder vektreduksjon så er det ikke inntak av fett som er det aller viktigste, men energiunderskudd. Du må altså spise færre kalorier enn du forbrenner. I dag velger mange å gjøre det ved å innta mye fett og lite karbohydrater, mens andre går ned i vekt av å fråtse i karbohydrater. Det man må være obs på er at fett inneholder dobbelt så mye energi per gram enn hva karbohydrater og proteiner gjør. Om du velger å følge en bestemt trend-diett, så må du gå helhjertet inn for det og erstatte de matvaregruppene du velger bort med andre matvarer som gir deg de næringsstoffene som eventuelt uteblir. Hvis du ønsker en vektreduksjon er det viktig at du gjør livsstilsendringer som er tilpasset deg og ditt miljø; “Klarer du å holde på endringene livet ut? Eller er dette endringer du bare klarer å holde i tre uker eller en mnd? “

Bruk sunn fornuft, og finn ut hva som er sunt for din kropp og ditt sinn!

Hilde
Ernæringsfysiolog

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: