Hold fast ved de gode vanene!

Hvordan gjør du det?

Mange av dere har denne høsten vært med og deltatt i forskjellige aktivitetskonkurranser på dytt.no – tilbakemeldinger vi har fått tyder på at det virkelig er mange av dere som har innarbeidet flotte og gode livsstilsvaner i konkurranseperioden. Neste punkt blir å holde fast på de gode vanene, men hvordan skal du gjøre dette?

Ta med Dytt-ånden inn i hverdagen og fortsett videre i sporene som allerede er tråkket 🙂

Ha et bestemt mål
For de av dere som har vært med i høstens felleskonkurranse har målet vært å nå Mount Everest innen 15.november – klarer du å få til et like spesifikt mål tilpasset deg og dine omgivelser? Det kan være alt fra å gå en distanse hver dag til å bli et par cm smalere rundt midjen. Det er opp til deg, og du bestemmer. Husk at målet også skal være tidsbestemt – sett en dato og gjerne et klokkeslett. Skriv det opp og heng det et godt synlig sted slik at du ser det hver eneste dag.

Ta glede av å nå midlertidige mål på veien
De delmålene dere har hatt underveis i aktivitetskonkurransen på dytt.no har vært med på å gi dere motivasjon underveis. Klarer du å få individuelle delmål til å passe inn i hverdagen din også? Om du har kommet et skritt nærmere målet ditt, så er en belønning vel fortjent. Husk at en belønning kan være så mye mer enn dyre gjenstander eller energirike snacks – en liten tankevekker; du må gå ca. 5300 skritt for å forbrenne èn hvetebolle og ca 3000 skritt for å forbrenne et kakestykke. Let fram kreativiteten og søk etter noe som gir deg glede i en ellers normal hverdag.

Jobb inn gode matvaner
Bli kjent med matvanene dine. Den aller viktigste endringen er å spise mer grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og fisk samt redusere inntaket av matvarer med mye fett, salt og tilsatt sukker slik som kaker, snacks, godteri, brus og fete kjøtt- og meierivarer. Drikk også gjerne et glass vann før hvert måltid!

Stå sammen
Underveis i aktivitetskonkurranse har mange av dere hatt en eller flere følgesvenner på veien til målet. Du kan også opprettholde motivasjonen i hverdagen sammen med dine venner/kollegaer eller familiemedlemmer – stå sammen om målet og fortsett med å gi helsemessige dytt i hverdagen.

Erstatt dårlige vaner med nye og bedre vaner
Hvis du har vaner du gjerne skulle vært foruten – bytt dem gjerne ut med en bedre vane: Velg trappen framfor heisen, bytt ut sofaen med joggeskoene et par kvelder i uken, vær smart i valg av kosemat når du får «lyst på noe». Forsøk å finne fram til mat- og aktivitetsvaner som du kan leve godt med også etter at du har oppnådd ønsket helsetilstand.

Hvordan har du tenkt å ta med deg dytt-ånden inn i hverdagen? Legg gjerne igjen tips i kommentarfeltet under.

Neste utfordring: “Blir du med å krysse Svalbard fra sørkapp til nordkapp etter nyttår?”

Her på Dytt har vi alltid utfordringer som venter på dere, og i februar starter Dytt`s store nyttårsmarsj. Her er utfordringen å bevege seg fra sørkapp til nordkapp på Svalbard. Tar du utfordringen? Hvis du ønsker mer informasjon kan du kontakte oss på info@dytt.no eller på tlf: 22 33 59 00. Følg også med på vår hjemmeside og facebook-side.

Hilde – hilde@dytt.no
Ernæringsfysiolog

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: